Chcąc sprecyzować działanie kalkulatora (
https://demo.bitcointaxer.com/), kontaktowałem się z Urzędem Skarbowym w dużym wojewódzkim mieście - oto kilka informacji, którymi mogę się podzielić:
- W US zdają sobie sprawę, że są różne interpretacje odnośnie opodatkowania transakcji krypto-krypto, jednak trzymają się stanowiska Ministerstwa Finansów z kwietnia 2018, że transakcje zamiany są zdarzeniami podatkowymi (nie mają wyjścia).
- Nie wiedzą jak wyceniać takie transakcje - nikt im tego nie wyjaśnił - giełdy nie dają dokumentów, urzędnicy nie są w stanie tego sprawdzić - liczą, że podatnik sam wyceni swoje monety.
- Zwolnienie z podatku transakcji zamiany do 6 000zł (2 280zł w 2017r.) było czymś o czym nie wiedzieli - pierwsze co, to zrodziło się pytanie czym jest umowa, bo dla US umowa to fizyczna kartka papieru z treścią i podpisami obu stron transakcji - dodatkowo w tym momencie Pani przypomniała sobie o PCC - pomimo, że to inna ustawa
- Nie wiadomo czy FIFO jest wymaganą metodą - z pewnością nikt się do niej nie przyczepi - jednak jest ona wyjątkowo niekorzystna podatkowo.
- Nie wiadomo, czy kolejkę kosztów należy stosować osobno do każdej z giełd czy wspólnie.
- Nie wiadomo, czy transfery mają wpływ na kolejkę kosztów.
Dla urzędników, problemem jest, że wyciągi historii z giełd to zwykłe pliki - niepodpisane przez nikogo - nie stanową one dla nich dużej wartości (przynajmniej przy uznaniu kosztu). Dodatkowo nie mogą otwierać na swoim komputerze (w zwykłym urzędzie skarbowym) żadnych plików czy programów z zewnątrz - nawet na internet mają pozakładane ograniczenia - ewentualnie na poziomie UCS podczas kontroli ktoś może być zainteresowany tego typu plikami.
Dla US dokumentem jest np. PIT8C - który z automatu uznawany jest za prawdziwy - dopiero w przypadku kontroli mogą zapytać biuro maklerskie o jego potwierdzenie.
Jeżeli US miałby możliwość potwierdzenia dostarczonej historii transakcji u źródła - to wtedy taki plik stanowiłby dla nich wartość.
Urzędnicy sami się skarżą, że nie mają wytycznych od Ministerstwa - lakoniczne wskazówki nie precyzują jak dokładnie stosować przepisy.
W czerwcu mogą pojawić się jakieś nowe wytyczne, ale najprawdopodobniej będą one dotyczyć nowych przepisów. Strat z 2018r. nie będzie można uwzględnić w 2019r.- jedynie będzie można przepisywać koszty.
Do tej pory nie było polecenia z Ministerstwa Finansów, aby weryfikować zeznania podatników. Sami weryfikowali tylko tych, co zgłosili stratę.
Na pytanie, czy może coś się zmienić odnośnie opodatkowania krypto-krypto za lata ubiegłe, uzyskałem informacje, że już zdarzało się, że Ministerstwo Finansów zmieniało zdanie, jednak zazwyczaj pod presją protestów lub interpelacji poselskich, które skutkowały wydaniem interpretacji ogólnej. Narazie są tylko (niezobowiązujące w świetle prawa) komunikaty i stanowiska - z którymi urzędy skarbowe nie dyskutują.
Podsumowując - nic się nie zmieniło - brak konkretów - urzędy skarbowe trzymają się posłusznie stanowiska Ministerstwa Finansów, chociaż nie wiedzą jak dokładnie należy rozliczać transakcje krypto-krypto.